onsdag 26 april 2017

Jag skulle känna mig väsentligt mycket tryggare om det var svenska politiker som var bekymrade.

SvD

Polisen: Chockökning av avvikare de närmsta åren. Rys.

 Senaste prognosen hos gränspolisen pekar på att antalet avvikare väntas stiga till närmare 25 000 bara de närmsta åren.
– Vi står inför en kraftig ökning, säger Per Löwenberg, gruppchef för nationella gränspolissektionen. 

Idag läser jag också att danska politiker är bekymrade över gängvåldet i Sverige."Jag tackar min gud och min skapare för att vi inte har fått det så i Danmark", sade den danske justitieministern Søren Pape Poulsen.

Det är svårt att förneka att situationen i Malmö är problematisk. 

Med elva mord förra året var Malmö "farligaste" storstaden i Norden. Mordfrekvensen i Köpenhamn var betydligt lägre, 1,1 mord per hundra tusen invånare.Svenskt rättsväsende och inte minst svenska lagstiftare ser ut att ha ett och annat att lära sig av hur man i Danmark hanterar gängkriminalitet och inte minst olaga vapeninnehav.

För någonting ser de ju ut att göra rätt, danskarna. Även om det för svenska politiker kanske bär emot att erkänna det.

sydsvenskan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar